Maľovanie s básničkou
MAĽOVANIE S BÁSNIČKOU je jednou z mnohých výborných a zábavných aktivít ranného vzdelania.
Výhody MAĽOVANIA S BÁSNIČKOU pre rozvoj dieťaťa sú obrovské:
- maľovanie podporuje pohyby rúk a prstov (rozvíja jemnú motoriku)
- maľovanie rozvíja fantáziu a predstavivosť
- básničky rozvíjajú jazyk a reč
- básničky podporujú slovnú zásobu a správnu artikuláciu
- básničky rozvíjajú pamäť
- básničky umožňujú ľahšie zapamätať si postup maľovania
- básničky s maľovaním podporujú súhru ruka – oko (súčinnosť medzi videným a grafickým prejavom)
- básničky s maľovaním pomáhajú vytvárať základ pre úspešné budúce učenie sa (pre zvládanie čítania a písania)
- básničky robia z maľovania zábavnú aktivitu
- básničky s maľovaním upevňujú puto medzi rodičom a dieťaťom alebo učiteľom a žiakom
Ako s deťmi podľa básničiek maľovať?
- Prvé kresbičky maľuje pred dieťaťom dospelý a tiež sám pomaly rozpráva príslušné doprovodné verše
- Ak dieťa prejaví záujem o túto činnosť, kreslia spolu alebo vedľa seba dospelý aj dieťa
- Podporujeme dieťaťa v tom, aby neskôr vytváralo jednoduché kresbičky samostatne
- Príslušné verše sa hovoria pomaly po krátkych frázach a s potrebnými prestávkami pri dokončovaní jednotlivých grafických prvkov. Nikdy sa neponáhľame, naopak zámerne zvoľňujeme tempo kresebnej (neverbálnej) i rečovej (verbálnej) aktivity
- Dospelý prejavuje radosť pri každom seba menšom pokroku dieťaťa
Účinný rozvoj súhry ruka-oko
je optimálne možný len za predpokladu, že dieťa pri kresebných prejavoch prednostne používa svoju genotypicky dominantnú ruku. Potláčanie aktivity dominantnej ruky u vrodených ľavákov brzdí a komplikuje rečový vývoj, nepriaznivo ovplyvňuje zrakové a sluchové vnímanie a často vyvoláva odchýlky či poruchy ako v prejavoch pohybových, tak vo vnímaní.
Pretože u mnoho detí, ktoré sú považované za pravoruké, nemusí byť pravá ruka vrodene dominantná, je vhodné spočiatku zapojiť do pohybových hier obe ruky.
- Pohyby spojené s básničkou sa najprv robia vo vzduchu, s perom alebo bez neho
- Potom je možné tieto pohyby zviditeľniť napríklad na tabuli pomocou kriedy
- Nakoniec dieťa maľuje na väčší papier pomocou dvoch pasteliek
Básničky: Slniečko.doc (332 80)
1/ SLNIEČKO2/ LIENKA
3/ AUTO